Na ulicy Stoczniowej, nieopodal Bramy Targowej, stoi imponujący budynek biurowca Alstom Power. Wybudowany został na początku XX wieku z czerwonej cegły. Należał niegdyś do zakładów Ferdynanda Schichaua.

Ten imponujący biurowiec powstał na początku XX wieku, już po śmierci Ferdynanda Schichaua, ale w latach największego rozkwitu jego zakładów
Autor zdjęcia: Ryszard Biel
F.G. Schichau był niewątpliwie jednym z najbardziej znanych obywateli Elbląga. Majątek przedsiębiorcy w najlepszym okresie rozwoju jego działalności wyceniony został na ok. 30 milionów marek. Był również jednym z najbardziej zasłużonych mieszkańców miasta jako współtwórca przemysłu, infrastruktury Elbląga, mecenas sztuki. Wspierał hojnymi dotacjami budowę szkół, sierocińców, domów dla ubogich. W uznaniu jego ogromnych zasług dla rozwoju miasta mieszkańcy postawili mu pomnik. Stanął w listopadzie 1900 roku naprzeciwko zakładów. Pomnik został zniszczony w 1945 roku przez Armię Czerwoną.

F.G. Schichau urodził się w Elblągu 30 stycznia 1814 roku. Jako 15-letni chłopiec rozpoczął pracę u ślusarza. W wieku 17 lat zaprezentował w Elbląskim Towarzystwie Przemysłowym własnoręcznie zaprojektowany model maszyny parowej. Otrzymał stypendium na studia w Królewskim Instytucie Przemysłu w Berlinie. Podczas studiów zdobył I nagrodę za konstrukcję maszyny parowej. Po studiach udał się na dwuletnią praktykę do Nadrenii i Anglii. W 1837 roku powrócił do Elbląga i założył Zakład Budowy Maszyn F.G. Schichau przy ul.. Wałowej 10. Zatrudnił ośmiu pracowników i przez pierwsze 4 lata zajmował się naprawą maszyn. W 1841 r. stocznia Mitzlaffa zleciła mu wykonanie maszyny parowej do pierwszej w Prusach pogłębiarki. Ferdynand podołał zadaniu i w 1845 r. powiększył swój zakład. W 1849 roku zbudował maszynę parową do pierwszego w Elblągu parowca James Watt, a w 1854 r. był już właścicielem stoczni w Elblągu. W 1855 r. zbudował pierwszy w Niemczech parowiec o konstrukcji stalowej i rufowym napędzie śrubowym Borussia. W 1869r. wykupił tzw. Trettinkerhof, gdzie w ciągu roku powstała olbrzymia fabryka kotłów parowych (obecnie są to hale targowe Elzamu i zakład ABB ZUC). W ciągu pierwszych czterech lat wybudowano 100 lokomotyw i 500 maszyn parowych, zatrudniał 500 osób. W 1873r. na stanowisku kierownika działu budowy maszyn rozpoczął pracę Carl H. Ziese, późniejszy zięć Schichaua. W 1877 r. na zamówienie Carskiej Marynarki Wojennej Rosji rozpoczęto budowę pierwszej łodzi torpedowej. Budowano też coraz większe statki pasażerskie i handlowe. Napływały zamówienia z całego świata: Turcji, Austro- Węgier, Chin, Norwegii, Włoch, Brazylii, Japonii, Rumunii i USA. Schichau wykupił tereny pod stocznię w Piławie i Gdańsku, gdzie zbudował jedną z większych w Europie stoczni, w której budowano jednostki oceaniczne m.in. Gefion.
Schichau zmarł w roku 1896, ale firma nadal się rozwijała pod kierunkiem Carla H. Ziese. W 1900 roku zatrudniała ok. 3000 pracowników, a podatki stanowiły ponad 30 proc. wpływów kasy miejskiej.
Schichau zmarł w roku 1896, ale firma nadal się rozwijała pod kierunkiem Carla H. Ziese. W 1900 roku zatrudniała ok. 3000 pracowników, a podatki stanowiły ponad 30 proc. wpływów kasy miejskiej.
Spadkobiercą tradycji dawnych zakładów Ferdinanda Schichaua jest utworzona w 2000 roku spółka ALSTOM Power Sp. z o.o. z siedzibą w Elblągu.
Reprezentacyjny biurowiec przy ul. Stoczniowej został starannie odrestaurowany, co możemy zobaczyć na zdjęciach.
Reprezentacyjny biurowiec przy ul. Stoczniowej został starannie odrestaurowany, co możemy zobaczyć na zdjęciach.
Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez